Després de la Cremà, Alacant canvia el ritme per complet. On hores abans hi havia foc, música i gent als carrers, pren el relleu el treball de neteja: operaris, maquinària i equips retirant cendres i restes perquè tot torne a la normalitat al més prompte possible. És una tasca intensa, però quasi invisible per a qui només veu el resultat final.
Este 2026, els servicis municipals de neteja han retirat 678 tones de cendres procedents els 184 monuments, tant adults com infantils, a més de les 51 portalades de barraques. Són 35 tones més que l'any anterior, la qual cosa suposa un increment global del 5,27%.
Este balanç ha estat condicionat per un factor clau: la desconvocatòria de la vaga després de l'aprovació del tercer modificat del contracte. Eixe acord ha permés que el dispositiu especial es desplegara amb normalitat durant tota la Cremà, garantint el desenrotllament de l'operatiu sense interrupcions.

Pel que respecta als residus totals de les festes, entre el 18 i el 25 de juny, la ciutat ha sumat 3.830 tones, enfront de les 3.657 de 2025, la qual cosa suposa 173 més i un increment del 4,73%.
Porta a porta en racós i barraques
El dispositiu especial desplegat per l'Ajuntament ha funcionat amb un reforç de 110 operaris sobre el servici ordinari i ha permés recuperar la normalitat als carrers després dels actes centrals de les festes.
El regidor de Neteja Viària i Gestió de Residus, Rafael Alemañ, ha subratllat que els equips han estat distribuïts "per tots els districtes" i han fet treballs "intensius" de retirada de restes, escombratge, aigualeig i higienització de les zones ocupades per fogueres, racós i barraques.
Un dels elements que l'edil ha destacat és la continuïtat del sistema d'arreplegada “porta a porta” en racós i barraques, que s'ha mantingut per tercer any consecutiu en tres torns. Este model, segons assenyala Alemañ, ha permés "agilitzar la retirada de residus" i, al mateix temps, eliminar la presència massiva de contenidors al costat dels recintes foguerils.

Alemañ també ha valorat "positivament" el funcionament general dels deu conjunts de banys públics instal·lats en el perímetre del centre d'Alacant, amb prop de 40 unitats de wc i urinaris, així com les labors d'aigualeig amb desodoració, que, segons ha apuntat, han contribuït a una "millor percepció del treball de neteja".
Repàs durant la setmana
L'Ajuntament ha assenyalat que els equips del dispositiu de Fogueres 2026 han treballat en la retirada de restes, en el buidatge de papereres per a evitar desbordes i en les tasques d'aigualeig i manteniment que han acompanyat a l'activitat festiva durant tota la setmana.
El regidor ha agraït, a més, la col·laboració ciutadana i l'"esforç dels veïns" per depositar els seus residus domèstics en els punts on s'han reubicat els contenidors a causa de la instal·lació dels racós i barraques. També ha subratllat que, durant la mascletà, s'han disposat contenidors d'envasos als carrers de l'entorn de la plaça d'Estels.
Ara com ara, els treballs no han acabat. Alemañ ha indicat que la neteja continuarà durant la resta de la setmana, una vegada es retiren per complet els recintes foguerils i els servicis municipals puguen accedir a tots els barris.
A partir d'ací seguiran les tasques de repàs, aigualeig i manteniment de carrers i places per a retornar progressivament a la ciutat la seua imatge habitual després d'una setmana de màxima activitat festiva.