Benidorm instal·la una estació sísmica per a mesurar els moviments del sòl

La ciutat es troba en una zona de perillositat sísmica moderada i es considera «recomanable» monitoritzar l'activitat.

Guardar

Instal·lació sísmica a Benidorm
Instal·lació sísmica a Benidorm
Afegeix AlicanteExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

La Comissaria de la Policia Local de Benidorm compta des de fa dies amb una nova estació permanent de la xarxa d'accelerògrafs Silex. Es tracta d'una estació que registrarà els moviments forts del sòl a Benidorm i que s'ubica al soterrani de les dependències policials.

L'estació va ser autoritzada el passat 4 de juny i el muntatge i col·locació d'esta ha sigut possible després de la sol·licitud emesa per la Xarxa Sísmica Nacional, que pertany a la Direcció General de l'Institut Geogràfic Nacional (IGN), dependent del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Esta xarxa monitoritzarà l'activitat sísmica en la zona i calcularà diversos paràmetres.

Benidorm es troba situat en una zona de perillositat sísmica moderada, per la qual cosa es considera “recomanable” monitoritzar la sismicitat de la zona. El regidor de Seguretat Ciutadana, Jesús Carrobles, ha assenyalat que l'objectiu és “traslladar la informació adequada a la població i als servicis d'emergència en el cas que ocorreguera un esdeveniment sísmic important”.

L'estació ha sigut instal·lada per funcionaris del Servici Regional de l'IGN en la Comunitat Valenciana i entre les seues funcions, segons ha explicat el regidor, està “la de mesurar l'acceleració del sòl i registrar els moviments forts d'este”. El càlcul d'esta acceleració també permet realitzar estudis d'enginyeria sísmica.

L'Institut Geogràfic Nacional disposa de dos xarxes principals que es troben repartides per tot el territori nacional. D'una banda, la xarxa de sismòmetres que mesuren la velocitat del sòl, amb els quals s'obtenen els paràmetres focals d'un terratrémol i, d'altra banda, la xarxa d'accelerògrafs que permeten mesurar l'acceleració del sòl.

A esta xarxa d'accelerògrafs se li està afegint una xarxa complementària, la xarxa d'accelerògrafs Silex, que està composta per instruments de baix cost i que servixen per a densificar i cobrir les zones desproveïdes d'instrumentació.

Jesús Carrobles ha explicat que amb esta xarxa Silex, en la qual es troba Benidorm amb la seua nova estació, “l'IGN perseguix comptar amb un major nombre d'accelerògrafs d'una forma que siga viable econòmicament i que al mateix temps permeta millorar tant la capacitat d'avaluar ràpidament els danys d'un terratrémol, com el coneixement de la sismicitat de la zona, en este cas la del nostre municipi”.

Tot això contribuirà al fet que l'IGN puga crear documents d'interés com poden ser els denominats ‘shakemaps’ o mapes de sacseig.